Мар’ян Житарюк,
доктор наук із соціальних комунікацій,
професор кафедри зарубіжної преси та
інформації,
Львівський національний університет
імені Івана Франка,
mgzhyt@gmail.com
універсальна модель
української журналістики:
оцінки і бачення в
контексті побудови
Щоб побудувати універсальну
модель української журналістики, необхідно осмислити її сучасний стан як
соціокультурну систему з погляду функціональності та ефективності механізмів
державної інформаційної політики.
Експортовані російські моделі журналістики
нефункціональні, штучні в умовах України, адже не враховують історичності (традиційності)
масової комунікації і явищ глобалізації, розмитість державної інформаційної
політики (ідейно-економічного і господарського хаосу на медіаринку),
корелятивності суспільно-політичного ладу України загалом, ступінь залежності
національних еліт (від Заходу і Півночі), межу взаємної терпимості громадян і
терпимості до лідерів політико-державних еліт… Без подолання кризи модернізації
суспільства, себто без врахування усіх тих важливих проблем, які це суспільство
давно руйнують (їх влучно визначив київський професор В.Шкляр),
годі сподіватись, по-перше, на відродження, по-друге, на розвиток суспільства в
цілому, по-третє, на функціональність системоформуючих
факторів (СФФ) і менших систем-підсистем на кшталт журналістики.
Спробуємо відповісти на інтелектуальні запити В.Шкляра.
Чи впорядковано геополітичний простір з
державами-сусідами? Ні.
Чи впорядковано владні відносини? Ні.
Чи впроваджено реформи у життя? Ні.
Чи збережено стабільність і внутрішню консолідацію у
суспільстві? Ні.
Чи залучено широкі верстви населення до участі в
політичному процесі та утвердження демократії, громадянського суспільства? Теж,
на жаль, ні. „Помаранчева революція”, як виявилось, була пустоцвіттям, яскравим
спалахом у темному царстві.
А навіть коли б ми вибороли сучасне громадянське
суспільство, то питання кінця 90-х років минулого століття від цього не менш
актуальне і досі: „Що таке модель сучасного громадянського суспільства і яка
його кореляція з вітчизняною системою ЗМІ, правами і свободами громадян?”[2]. Не тому, що не зрозуміло, що таке
громадянське чи демократичне суспільство, а тому, що усі суб’єкти політичного
процесу вдавались і вдаються до дефініційних спекуляцій. Навіть зараз
представники українського журналістського корпусу є заручниками чужих міфів, бо
вважають, що відсутність офіційних „темників”[3] – це вже демократія і свобода слова, що
право беззастережно надавати ефір та газетну площу одним і тим самим особам
(політичним спікерам), часто – стурбованим і непримиренним політикам –
професіоналізм, фаховість і збалансованість, що надмір інформації про багатих і
катастрофи та війни з інших материків – це цікаво й корисно...
Українська журналістика досі не усвідомила, які круті,
просто неймовірні віражі, попри економічну стагнацію, супроводжену банківськими
катастрофами й успіхами (ліквідація радянських грошей, купонізація, введення в
обіг національної грошової одиниці –
гривні), їй вдалося зробити за неповні два десятиріччя (пройшла шлях від
радянської соціалістичної моделі журналістики до напівавторитарної в часи
президентства Л.Кучми та опинилась у першій половині... ХХ ст., майже на заході
англо-американського лібертарійства). До журналістики соціальної
відповідальності поки що не наблизилась. У нас модно наслідувати чуже, надмірно
захоплюючись різноманітними цяцьками. Але найгірше те, що модно наслідувати
чуже не сучасне чи потенційно майбутнє, а
давно минуле, те, від чого інші вже відмовились. Тому сьогоднішній стан
мас-медіа України супроводжується кризою моралі суспільства, громадським
неспокоєм і тотальною декларативністю. На фоні системної кризи влади (хронічні „коаліціади”
2006-2007 рр., знехтувані конституційні норми 2010 р., що дозволили рішуче
рухатися не вперед, а до неоавторитаризму), зубожіння населення, відсутності
національних пріоритетів і систем захисту національної безпеки, відсутності
ефективної стратегії (несхвалення/ нереалізованість концепції) державної
інформаційної політики, українська журналістика (за певними винятками) –
це все ще не самодостатня і не самостійна
соціальна система, яка не стільки змагається за довіру аудиторії, скільки
виправдовує довіру головних комунікаторів (комунікаторотворців-міфотворців) –
як своїх, так і чужих, тобто медіамагнатів, дуже часто інкогніто.
Державна інформаційна політика України (ДІПУ), про яку ми писали в інших
публікаціях, зокрема в монографії „Соціокультурна модель журналістики...”,
у докторській дисертації,
– це не тільки нормативно-правові регуляторні акти й закони про ЗМІ,
радіомовлення і телебачення, про свободу слова і право на інформацію,
журналістські етичні кодекси і засади професійної діяльності.
ДІПУ – це періодична, систематична, системна і неперервна пролонгація старих і
полівекторна пропаганда нових інформаційних каналів (насамперед ззовні) з метою
рекламування, здійснення PR-заходів,
політико-економічного і культурно-освітньо-наукового зближення, споріднення та
обміну, збереження статус-кво і зміцнення позицій держави на міжнародній арені
як самостійного суб’єкта міжнародного права і світової спільноти, а також
захисту національних інтересів цивілізованими способами, з допомогою
повноцінної і самостійної інформаційної роботи.
ДІПУ – це масштабна інтеґрація у внутрішні та зовнішні політичні та соціальні
структури й процеси з метою інформувати (своїх про себе і про чужих та чужих
про себе), консолідувати (співгромадян та ідейно близьких чужих громадян),
формувати громадську думку та поліпшувати власний імідж (про свою державу за
кордоном, про закордон – вдома), унеможливити інформаційні спекуляції про
Україну (недоброзичливцями-кореспондентами закордонних ЗМІ) та політичні
маніпуляції (недоброзичливими суб’єктами міжнародного права).
Наявність-відсутність будь-яких декларативних документів
нічого не означає, коли досі ДІПУ функціонально невироблена, інструментально
нереалізована. Основні зміни тут мали б означати не фантасмагоричний пошук
винних, війну „з вітряками” (розмови на початку 2005 р. про те, що восени того
ж року в Україні буде суспільне ТБ,
обіцянки восени 2006 р. (А.Шевченко), що за декілька років не залишиться жодної
державної і комунальної газети...),
а комплекс конкретних і необхідних дій:
-
купівля/
оренда землі і будівель за кордоном (стосується і медіавласників, і держави)
для обладнання українських мас-медійних бюро;
-
підготовка/
перепідготовка журналістів-міжнародників для тривалої роботи за кордоном (на
декілька років, не на декілька днів у складі офіційної делегації);
-
закупівля
обладнання й техніки для роботи за кордоном;
-
режим
взаємності щодо закордонних ЗМІ тих держав, де українським ЗМІ пішли назустріч,
тобто заохочення відкриття бюро закордонних ЗМІ в Україні.
Ці дії повинні бути поступові, щоб зменшити фінансовий
тиск, і реалізовані у декілька етапів. Проте основні краще було б зробити
протягом одного-двох років, щоб усі суб’єкти журналістського процесу були в
рівних умовах. Якби Українська держава допомогла і передала придбані приміщення
українським редакціям або в оренду, або за символічну суму на умовах
не(мало)відсоткового кредиту, навіть небагаті українські редакції претендували
б на власні/ орендовані закордонні офіси. Але політичні еліти, українська
влада, точніше байдужа до всього
національно-ідентичного неукраїнська влада в Україні, яка ніби за іронією формує
суспільно-політичний лад українського
суспільства (СПЛУС), не звикла думати глобально, не виробила традиції
думати по-державному (в СРСР ці функції виконували в Москві). Незалежно від
того, якого кольору політична сила уособлює українську владу, тут ситуація не
змінюється. Принаймні, не тими кроками, про які мріяли українські журналісти в
90-ті рр. ХХ ст.
Якщо суми на відкриття закордонних корпунктів приблизно
можна підрахувати, то з’ясувати збитки України від нищення її іміджу, від
ведення „дружніх” інформаційних кампаній проти України і відсутності внутрішніх
та зовнішніх механізмів стримування дифамаційно-провокативних потоків – значно
важче. Оскільки шкода може бути різна – пряма й непряма (зірвані контракти,
переговори), політична й економічна, визнана і замовчана. Можливо, державні
статистичні відомства і мають таку інформацію, але громадськості вона невідома.
Припускають, щороку від спланованих інформаційних кампаній Україна втрачає
понад 10 млрд. євро. Отже, різниця між „дбати про себе” (купувати майно для
корпунктів – і не тільки!) і „нічого не робити”
(виправдовуватись і спростовувати чужі наклепи, переважно „стратегічних
партнерів”) – мінус майже 10 млрд. (майже 110 млрд. грн.).
Чи вигідно це СПЛУС? Ні.
Чому так відбувається?
Бо, по-перше, СПЛУС потерпає від внутрішньої боротьби і
системної кризи й тут не до корпунктів, по-друге, СПЛУС –
державно-невироблений, національно і соціально атрофований, по-третє, СПЛУС не
становить вершину єдиної пірамідальної системи (як в ідеалі), а стоїть збоку і
дуже високо, відірвано від СФФ, ніби демонструючи самолюбування ієрархічністю
та „божественністю”.
Система мас-медіа, до кінця 2004 р. ретельно
контрольована, як і інші соціальні системи, у 2005-2010 (час президентства
В.Ющенка) залишилась незапитаною головною системою (СПЛУС) і почала розвиватись
не за певними, прийнятими в тих чи інших країнах законами і правилами, а як
заманеться – роби, що хочеш, але зароби побільше. Для багатьох мас-медіа
України, якщо не для журналістики загалом, це універсальна формула, яка,
з одного боку, дозволяє виживати і навіть розвиватись системі ЗМІ загалом, з
іншого ж – релятивізує, знецінює онтологічні принципи журналістики. Задля
об’єктивності, цю формулу не можна не врахувати при формуванні моделі
української журналістики.
У політично стабільних, фінансово й демократично розвинених
країнах такий стан справ не становить інформаційної небезпеки, оскільки тут
надійні контрольні функції насамперед не в держаних інституцій, а в громадських
організацій та об’єднань, до збереження і збільшення аудиторії зобов’язує чесна
конкурентна боротьба і просто конкурентне середовище, а не воля чиновника
певного рангу чи наказ власника. У таких країн немає проблем із функціональним
забезпеченням, тобто реалізацією на практиці державної (національної)
інформаційної політики (ДІП). Негативні зовнішні реакцію і впливи стабілізують
і нейтралізують (переводять із конфлікту в русло діалогу) самі мас-медіа, без
втручання владних інституцій (сили звички і навіть традиції).
ЗМІ України боролися за свободу слова, отримали її, але
не в межах (за концепцією) соціальної відповідальності, а з наївністю й
ознаками лібертарійства, поступово і прискорено втрачають ознаки
континентальності, попри всі зусилля, так і не вписуюючись у англо-саксонську
систему. Як наслідок, українські мас-медіа сьогодні – у часи широко
пропагованої „стабільності в Україні” – зіткнулись із іншими, не менш
загрозливими тенденціями, які журналісти в один голос називають „цензурою”.
Дійшло не тільки до визначення порядку денного верстки новин у ЗМІ, а й до
позбавлення ліцензії провідних національних телемовних компаній („П’ятий”, TVI, „СТБ”)!
Попри нові виклики і перепони, суцільну невизначеність і
убогість, українська журналістика за великим рахунком (крім „Дня”, „України молодої”,
„Дзеркала тижня” і ще кількох видань) досі
не в самопошуках, а на великому роздоріжжі. І головним винуватцем, тим, що
спричинив стан таблоїдизації і втрати авторитету журналістики, визначив рольові
(вторинні за походженням) функції (насамперед – розважальна, рекламна,
рекреаційна, провокативна) як головні, є не чужі інфікатори чи клони (хоч мало
що відбувається без їхньої участі), а сприятлива
для цього внутрішня ситуація, що є наслідком:
а) системної кризи СПЛУС;
б) незбалансованості і „плинності” законодавства (в т.ч.
й Конституції);
в) невиробленості й негармонізованості державного
інформаційного простору (ДІП);
г) зміни соціальних суспільних запитів на „культ” грошей
без жодних або достатніх стабілізаторів (як морально-етичних, так і фінансових);
д) відсутність психологічної і професійної адаптації...
Як наслідок – „інформаційний вакуум”, „сприятливі умови
для викривленого, тенденційного висвітлення подій”, мас-медіа як „провокаційний
медіатор”,
тобто всі ті несумісні з нетоталітарною (неавторитарною) журналістикою явища й
тенденції, дещо приглушені подіями кінця 2004 р., по-перше, не сприяли
системній зміні наявних спекуляційних принципів журналістики на онтологічні,
по-друге, не перекреслені цілком, тому будь-коли можуть бути реанімовані в найвульгарніших
і найпотворніших формах і виявах.
Відомо, що навіть у межах однієї системи, одного СПЛУС,
тим паче в Україні, де СПЛУС надто аморфний, делікатний і вразливий, є місце
для різних мотивів, обмежень („фільтрів”), індивідуально-творчого вираження „я”,
для реалізації певних ментальних характеристик. Як наслідок – одночасно чинно і
законно, у межах системи, з’являться, наприклад, три різні публікації, де
йтиметься про ключову роль у певних подіях (політичних, економічних, культурних,
спортивних – як підготовка до Євро-2012): а) прем’єра, б) спікера, в)
президента. Ці публікації можуть бути зумовлені як внутрішніми, так і
зовнішніми факторами. Кожна з цих публікацій вестиме до різної зовнішньої
реакції, яка пропорційно позначатиметься і на зовнішніх факторах, і на СПЛУС,
і, відповідно, впливатиме на внутрішню реакцію масової аудиторії,
журналістського корпусу тощо. Як ілюстрація – нестихаючий скандал довкола
Федерації футболу України.
Журналіст – центральна системоформувальна ланка будь-якої
журналістської соціальної системи, а не „внутрішня межа системи”, як на моделі росіянина
Є.Ахмадуліна. Журналіст у журналістиці, як актор у театрі. Журналіст без
журналістики – існуватиме (стане філософом, письменником...), актор без театру
– теж, але поки що неможлива журналістика без журналіста, а театр – без актора
(хіба приміщення).
Українська соціокультурна
модель (УСКМ) активно
трансформується, хоч іноді, на цьому шляху, аморфно завмирає, ніби беручи
спочинок, переважно ж – для переорієнтацій, зміни координат чи векторів у цих
координатах. Тому, попри всю надактивність суспільно-політичних процесів,
спрогнозувати УСКМ як стабільну і сталу поки що практично неможливо. Що
стосується моделі української
журналістики (МУЖ), то, хоч тут теж чимало перелічених вище проблем, можна
спробувати побудувати універсальну модель, бо онтологічна – надто претензійно і
майже нереально.
Можна припустити, що журналістика як соціальна система є
все-таки частиною іншої, більшої суспільно-політичної
системи (СПС) або частиною інших систем (у глобальному масштабі –
транснаціональних: ЄС, євразійської співпраці, американські цінності і т.д. з
певними механізмами вираження і реалізації, як-от, якісні ЗМІ, російські ЗМІ,
феномен CNN тощо). Наприклад, українська
журналістика формує українське суспільство і СПС з допомогою ідей, створених,
відтворених, переданих, формується українським суспільством – через суспільну
реакцію (еліт, масової аудиторії, власників тощо) і громадську думку.
Принципово це можна зобразити графічно.
Малюнок 1.
Тут А –
система журналістики, Б – національна суспільно-політична система, В – зовнішні
(транснаціональні) суспільно-політичні системи (західні, східні…).
З огляду на інформаційну еру, добу глобалізації,
українська журналістика, як і будь-яка інша, по-перше, могла б не тільки
статично бути інформаційною складовою глобальної інформаційної системи, а й
впливати на розвиток останньої, видозмінювати її, по-друге, трансформуватись з
урахуванням національно-культурних та суспільних потреб, якби резистентний
потенціал дозволяв зберігати статус-кво. Натомість маємо певне поглинання,
узалежнення національної журналістики ззовні – зі Сходу і з Заходу, ментально й
фінансово, шляхом редукування традиційних засад і принципів. Графічно це можна
зобразити двояко:
А) схематично-модельно (мал. 2);
Б) полісферично (мал. 3);
Мал. 2.
На мал. 2 показано основні зовнішні фактори впливу
(у певних ситуаціях – трансформування) на національну (українську)
суспільно-політичну систему (НСПС) і, відповідно, на систему національної
журналістики (СНЖ). Вплив може бути прямий зовнішній – ззовні на ЗМІ,
може бути опосередкований, стабілізований – через внутрішні фактори впливу
(від НСПС до СНЖ), а може бути і прямий внутрішній та внутрішній
опосередкований (через стабілізацію зовнішніми факторами або іншими
внутрішніми системами і підсистемами). Незалежно від акцентування на формах і
типах зв’язків, ми виділяємо два основні (найбільш ефективні) вектори:
а) західний (європейські та північноамериканські цінності), б) північно-східний
(російські цінності). Як інструментарій, крім методів конструювання, моделювання, синтезу, наукового та порівняльного
аналізу, долучаємо прагматичний
аналіз як метод, який, попри традиційне звужене тлумачення („можемо
використати при дослідженні реклами”),
дієвий у виробленні „тих чи інших комунікативних стратегій”, у пошуку
„аксіоматики нашого спілкування”.
В Україні цей метод популяризував Г.Почепцов, а класичні дослідження з
прагматики, з розподілом на перформативи/ констативи, належать Дж.Остіну,
Дж.Сьорлю
і П.Грайсу.
Усвідомлення журналістами, владцями та іншими громадянами
цих дій („вплив Заходу”, „вплив Сходу” – звичайні констативи, тобто констатування, звичайне уявлення про
висловлювання і дійсність. Спонукання громадян внаслідок цих дій до
переформатування позицій, до зміни соціальної, політичної, культурної,
ідентичної та будь-якої іншої реальності („Ми повинні вступити до НАТО”, „Наше
майбутнє в союзі з Росією”...) – перформативи,
на які впливати (і які виправити) дуже важко, бо вони не нейтральні, а такі, що
творять дійсність (і делікатно, і нейтрально, і аґресивно).
Дозволимо з’ясувати причини такої ситуації історикам,
філософам та політологам, але не маємо права ані закрити на це очі (бо відійдемо
від реальної дійсності і спотворимо предмет дослідження), ані заперечити ці
вектори (те саме, що доводити, ніби літаки – рейковий транспорт, а поїзди –
повітряний...).
Проблеми національної журналістики, національного
інформаційного простору, національного інформаційного продукту, детерміновані
низкою недоосмислених факторів формування сучасної
української національної журналістики (СУНЖ), типологічною модифікацією
української журналістики і пошуком оптимальної моделі, вже розробляли чимало
дослідників, з яких виділимо В.Шкляра та С.Вовканича. Водночас
бракує своєчасної і якісної оцінки, сконцентрованих, невідкладних і спільних
зусиль не тільки вчених-журналістикознавців, а й медіавласників і журналістів.
Від цього залежать, по-перше, ефективна реалізація (зміцнення, розвиток) СУЖ,
по-друге, міцні підвалини майбутньої української журналістики.
Подана модель відтворює цікаві особливості: в західному
векторі домінують констативи, у східному – перформативи. Тобто Захід не
демонструє Україні (і нашій пресі) позитивний системоформуючий підхід – тому й
західний вектор коротший. Україна для Заходу існує (там уже знають, що ми
знаходимось на європейському континенті, а не в Азії чи Африці), відома навіть
завдяки революційним подіям кінця 2004 року, але Захід (як інституційна система
– ЄС) все ще, як і раніше, наприклад, під час Геноциду 1932-1933 рр., для нас
закритий, байдужий, зверхній і зарозумілий. Для ЄС Україна та її знедолені
громадяни – суцільна проблема, яка втомлює, а не повноцінний партнер. Попри
гіршу оцінку українців за представників ромської національності (які безвізові
і вільні), українці-романтики все ще вірять ЄС, покладають на ЄС надії і
сподівання. Але й безкорислива українська віра не безмежна. Інша частина
українців-романтиків, головно не україномовних, зберігає віру в Росію і
російського президента. У державних пріоритетах різновекторність перефразована
на „багатовекторність”, що не змінює ситуації тотальної державної
бездіяльності, яка стимулює безповоротну втрату значної частини інтелектуальних
і працездатних сил України.
Переживши у своїй історії значно драматичніші періоди (в
останні століття – Австро-Угорський імперіалізм, Російський імперіалізм,
кріпацтво, Геноцид,
численні війни і політичні табори), в умовах державної незалежності, як це не
парадоксально, Україна послаблюється. Медійно клоновані перформативи на кшталт:
„Хочете дешевий газ – не рухайте Чорноморський флот РФ”, „Українці, дружіть з
Росією, не проводьте політику українізації”, „Севастополь – російське місто”
тощо – не тільки провокативні кроки, що можуть загострити міждержавні стосунки,
а й формують сталі політичні та електоральні уподобання, що систематично
загострюють насамперед внутрішнє життя, реанімують політичну безперспективність
і готують підґрунтя для нових непорозумінь, протистоянь і патових ситуацій.
Аналіз ситуації не є актуальною темою ЗМІ України, тобто система української
журналістики не реагує адекватно на ці ситуації: не виступає з
контрперформативами, не заперечує провокації, а поділена на дві автономні системи-команди (прозахідну і просхідну),
які в неоголошеній національній інформаційній війні (з підтримкою ззовні)
навіть не намагаються дотримуватись правил.
На мал. 3 (перетин трьох овалів) чітко позначено межі
впливу і реакцію на ці зовнішні а) подразники-констативи (співвідносні
із західним вектором або європейськими та американськими політичними
цінностями) – овал 2, б) активне позиціонування – перформативи
(співвідносні із східним вектором або російськими політичними цінностями) –
овал 3. Українська журналістика – овал 1.
Поле накладання 2 на 1 – це прозахідна інформаційна інтервенція, яка (як на
мал. 1) формує прозахідні суспільні цінності і трансформується як відповідь на
реакції (внутрішні, зовнішні, масовоаудиторні, професійні, політичні тощо). Поле
накладання 3 на 1 – проросійська інформаційна інтервенція, яка теж формує
відповідні цінності... Межі перетину-накладання (2 на 3 або 3 на 2) – взаємна
нейтралізація і стабілізація відповідних ідейних, культурних, політичних та
інших впливів. Спільна частина цього впливового поля (2-3-2), що заходить за
межі 1, виконує, залежно від ситуації, двояку функцію:
1)
стимулює
предметні і фахові дискусії у колі 1;
2)
залишає
без уваги взаємостабілізовані арґументи, факти, процеси.
Мал. 3.
Зрозуміло, що система журналістики формуючи формується,
тому в певні моменти вплив 2-1 переважатиме вплив 3-1 (за рахунок констатив
західного способу життя – різних ток-шоу, новин катастроф, воєн і з іншим
космополітичним „набором”, телефільмів тощо), але переважно 3-1 домінує над 2-1
(за онтологією перформативи, які не тільки інформаційно та за мовною
спорідненістю нейтралізують і вирівнюють констативи, а й зводять їх нанівець
протилежними закликами, спонукуваннями і дифамаціями, що часто рівнозначно інформаційним операціям).
Ще один цікавий аспект. Західні констативи впливовіші на
молодих людей і представників активно формованого в Україні середнього класу
(їхнє число постійно зростає), а східні перформативи мають більший вплив на
найбідніші верстви, а також представників старої, радянської політичної
формації, переважно людей похилого віку (таких дедалі меншає). На жаль,
українська журналістика як соціальний, культурний механізм, як живий нерв
суспільства, – ніби нездійснений феномен (за певними винятками), недостатньо,
тобто неадекватно реагує на цю ситуацію, не переформатовується відповідно до
зазначених (очевидних) тенденцій, продовжує взаємні змагання у вишуканості форм
і методів задля свідомого заперечення (непомічання, нав’язування) динамічних трансформацій
суспільних настроїв і громадської думки.
Ступінь узалежнення ззовні та зепігонення чужого в різні
часи різний. Це очевидно, адже журналістика – це система, а система, повторимо,
– це живий організм, а не просто хребет, як, наприклад, модель. Так, в період
виборчих кампаній, під час формування коаліції, призначення уряду, зміни
державної форми правління (наприклад, з парламентсько-президенської на
парламентську і навпаки, що мало місце у зв’язку з ухваленням Закону України
„Про Кабінет Міністрів України” та рішенням Конституційного суду України про
законність рішення Верховної Ради України щодо скасування Конституції 2004 р. )
цей процес активізується й посилюються відцентрові дії та явища, перетворюючи
феномен журналістики на примітивний (і теж феноменальний)
рекламно-пропагандистсько-маніпуляційний засіб-інструментарій ведення
ідейно-політичної боротьби. Різниця лише в тому, що, на відміну від потреб
третього тисячоліття, ці дії не контрольовані, не дозовані владою, а
безконтрольні, хаотичні, тому менше керовані, менше прогнозовані і зовсім не
соціальні.
Не виключено, що ЗМІ ця ситуація задовольняє, адже є
можливість поліпшити фінансово-економічні показники мас-медійних підприємств.
Але це – шлях у глухий кут. Не може тимчасове бути важливіше за вічне,
дріб’язкове – за ціле. Живий організм журналістики як живої системи
знекровлюється, розбалансовується, цінністю стають тільки гроші, тому
редукуються і морально-етичні та професійні принципи, і трансформується система
журналістських функцій, коли другорядні „рольові” функції (пропагандистська,
рекламна, провокаційна) стають важливішими за онтологічні –
інформаційно-комунікативну, інтеґраційну, регуляційну. За цих умов (повернемось
до мал. 3), овал 1 майже цілком зайнятий іншими складниками і чинниками – або
2, або 3, або Х, Y, Z тощо, тобто новими можливими факторами, що спотворюють,
знецінюють, узалежнюють як окремі мас-медіа, так і систему загалом (критичну
більшість видань, теле- і радіопрограм, що мають більше половини теле, радіо чи
пресової аудиторії).
Логічно постають і наслідки.
По-перше, споживач мас-медійного, культурологічного
товару розчаровується, втрачає довіру і до певного ЗМІ, і до ЗМІ загалом.
По-друге, журналісти (творчі працівники) і видавці
(власники) усвідомлюють шлях за найменшим опором, але з найбільшими прибутками.
На перший погляд, легкий, проте надто ковзкий і
небезпечний шлях над прірвою, манить тих, хто вже на ньому побував (як у
наркоманів, які не вважають, що вони наркомани і тому пробують довести іншим,
що ні їм, ні їхнім послідовникам нічого не загрожує). Журналістський корпус
вважає, що зуміє вчасно спинитися. „Спокій” багатьом нагадує „ламку”, що
викликає марення і євро-сни
|