Головна » 2010 » Лютий » 11 » НАЦІОНАЛЬНІ ЗМІ У СТРУКТУРІ ГЛОБАЛЬНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ КАНАЛІВ: ОБ’ЄКТИВНІ І СУБ’ЄКТИВНІ ФАКТОРИ
09:50
НАЦІОНАЛЬНІ ЗМІ У СТРУКТУРІ ГЛОБАЛЬНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ КАНАЛІВ: ОБ’ЄКТИВНІ І СУБ’ЄКТИВНІ ФАКТОРИ
М.Г.Житарюк,
Львів,
д.н. із
соціальних комунікацій, к. філол.. н., доцент кафедри зарубіжної преси та
інформації ЛНУ ім. І.Франка
Сукупність інформації,
поширюваної у світі з допомогою засобів масової комунікації, неможливо
вирахувати з точністю до відсотка. Чому? З одного боку, практично відсутні
спеціальні статистичні і соціологічні дослідження на фоні різнопрофільності і
багатовимірності критеріїв оцінок (за кількістю повідомлень, слів, накладами,
ефективність за впливом та індексом цитувань, географічно-демографічний
принцип, нейтральність чи агресивність інформаційних каналів, інвестиційні та
фінансові показники тощо), з іншого, - як враховувати часові корекції (щомиті
багато чого змінюється, іноді кардинально)?..
Водночас врахування
індексу іноземних посилань та міжнародної тематики в українській пресі останніх
років дозволяє певним чином побачити ситуацію, візуалізувати її.
Інформація як індустрія
(економічна й політична) у валовому
вимірі домінує у США та країнах Західної Європи, до яких активно
долучаються і східноєвропейські держави. На цивілізаційному
(європейсько-азійському розламі) балансує Росія. У країнах Азії та Австралії
разом з іншим світом (головно Африка,
Південна Америка і Близький Схід) показники співставні з європейськими чи у
США.
Оцінка ситуації за впливовістю, наполегливим і цинічним
культивуванням цивілізаційних моделей, зовнішньоінтервенційною ефективністю,
„вимальовує” іншу „четвірку”: США, Росія, Китай, Близький Схід. Тут ситуація
теж нестабільна, міцному „покеру” загрожують кризові тенденції. Чому?
По-перше, Російська
Федерація, оточена самоспровокованими політичними, економічними, інформаційними
і навіть військовими конфліктами з найближчими сусідами, відчуваючи тенденції
внутрішньої децентралізації, попри далеко не завжди чесні надзусилля – агресивну
риторику й тактику шантажу та ультиматумів, таки втрачає позиції і невдовзі
поступиться місцем Китаю.
По-друге, втрачають
лідерство і Сполучені Штати Америки: більш ніж показові події квітня 2008 р.,
коли спершу на Бухарестському самміті НАТО позицію США щодо ПДЧ для України і
Грузії зігнорували аж вісім європейських країн, серед них навіть щойно
„вилуплені” члени Альянсу – угорці, а наступного дня лідер США Дж.Буш поїхав у
Сочі шукати підтримки... у ВВП(утіна)?
По-третє,
денаціоналізований Європейський Союз, попри декларації успіхів, поступово
входить у глибоку лідерську і трансформаційну кризу (чимось нагадуючи
Радянський Союз у 20-30-ті рр.), зумовлену культурними, релігійними,
ресурсними, конституційними і навіть оборонними проблемами (показова
нездатність виробити зрозумілої та сильної позиції з приводу, наприклад,
інтервенції РФ та анексії територіальної цілісності Республіки Грузія у серпні
2008 р.). Уже зараз ЄС поділений на сфери впливу: хтось ближче до Росії, хтось
– до США, одні підтримують ізраїльтян, інші – палестинців. І не обов’язково
будь-яка підтримка мусить бути зафіксована дипломатичним протоколом: існує
психологічна, неформальна підтримка, цінніша за формальну. Наприклад, жодні
паперові гарантії „ядерних” країн (у Будапешті) не змушують червоніти одного з
підписантів документа про територіальну безпеку України, коли він регулярно
(устами найвищих посадовців – міністра закордонних справ, президента) висловлює
територіальні претензії (у Криму, на Азовському морі, щодо цілої країни, яка
„навіть не є державою”), обіцяє націлити на Київ ракети з ядерними
боєголовками, можливо, української „гуманітарки”.
По-четверте, світ
подвійних стандартів не минув у 30-ті рр. ХХ ст., коли організатора Геноциду
(СРСР) приймали до Ліги Націй, не минув у 40-і, під час другої світової та коли
горіло все живе в радіаційному полум’ї в японських Нагасакі та Хіросімі, навіть
у ХХІ ст., коли Югославія, припускаємо, стала індульґенцією за „вільні руки” в
Ічкерії, коли миролюбну Україну, яка, на вимогу „радників-експертів”, учетверо
скоротила (фактично ліквідувала!) своє військо, добровільно позбулась ядерної
зброї, стратегічних бомбардувальників, усупереч усім прогнозам – під час
економічної стагнації початку 90-х рр. вижила фізично, економічно,
культурно-соціально; 2004 р. переконливо показала свій
енергетично-психологічний потенціал і принциповість, не проливши крові, ментально-цивілізаційно
визначилась (молодь і освічені громадяни, нехай поки що бракує офіційних
рішень) щодо майбутнього, отже, таку перспективну Україну так звані західні
союзники відгороджують від ЄС колючими концтабірними дротами, а
„брати-слов’яни” без оголошення провадять торговельну, енергетично-ресурсну,
інформаційну, психологічну та інші війни.
Тому перед сучасною
українською елітарною журналістикою (якої бракує) постають дуже складні
завдання: а) своєчасно фахово осмислювати світові тенденції, процеси і явища;
б) баченням інваріантності розвитку подій випереджати ці події на декілька
кроків і навіть впливати на них; в) конструюючи світомоделі, піднімати
освітній, гуманітарний, виховний, культурний, етичний рівень співгромадян – як
звичайних читачів, так і держслужбовців найвищих рангів; г) виховувати в
аудиторії почуття національної гідності, патріотизму, поваги до інших, цінності
людського життя; ґ) прищеплювати співгромадянам імунітет від брехні, фальші,
лицемірства.
Бачачи системні
геополітичні кризи, постійні протистояння, примітивні варіанти їх вирішення
(війни в Іраку, Афганістані, бомбардування Бєлґрада, незалежність Косово й
ігнорування десятків мільйонів турецьких курдів, невизнання Геноциду проти
українства, демонстрація „біцепсів” на острові Коса Тузла, на Кавказі,
імпотентність Палестино-ізраїльського миротворства, тобто організована
роздмухувана режисура: світ змілів, збіднів і отупів), безпретензійна людина
здивується з пихатості й інтелектуальної убогості фінансових, політичних і
воєнних розпорядників. Подивується, але не залишитися байдужою і бездіяльною.
Тому зрозуміло, чому для розвинутого, багатого, байдужого і близького-далекого
світу нова демократична Україна, з
вільною, але ще часом аматорською, часом безвідповідальною журналістикою) –
не стільки terraincognita чи tabularasa, скільки „закрита зона” чи пост-Берлінська стіна.
За межами колючих дротів
„цивілізованих” кордонів з ЄС навіть найкраща українська преса (здавалося б,
найавторитетніша для нас) не становить особливого інтересу. Підґрунтя такого
статус-кво має об’єктивні й суб’єктивні причини.
Об’єктивніфакторидистанціювання від українського інформаційного
виробника (тобто демонстрації нерівноцінного, непаритетного ставлення до
нього), з одного боку, та, з іншого, геополітичної та масовокультурної
інтервенції ззовні в український інформаційний простір детерміновані
непрофесійністю й безвідповідальністю українських політичних фігур та гілок
влади у контексті розбудови автономних соціальних систем функціонування України
як держави.
б) зовнішньополітична
невизначеність України під кодовою назвою „багатовекторність”;
в) підміна системних
реформ журналістики України політичними гаслами і грошово-дотаційними
атракціями (зародково-спонтанний стан міжнародної журналістики, втрата
авторитету ЗМІ в українському суспільстві, відсутність рівних конкурентних умов
учасників медіа-ринку, незрілі законопроекти з роздержавлення ЗМІ, псевдоспроби
створити громадське мовлення, ганебний закон №540/97-ВР [1], що свого часу
розділив журналістів на різні касти);
г) беззахисність
національного інформаційного простору України, тобто відсутність реальної
системи інформаційно-дезінформаційних противаг;
ґ) низька ефективність
(дієвість) українських ЗМІ;
д) низька професійна
культура (брак послідовності, принциповості та відповідальності медіаторів
перед суспільством).
Суб’єктивних факторівтеж чимало:
а) закритість світу
(особливо Західної Європи) щодо партнерських новацій;
б) патологічна недовіра
до молодих держав;
в) домінування
зовнішньополітичної кон’юнктури в політичних, оборонних і ресурсних питаннях;
г) традиційне нехтування
інтересів інших: небажання корелювати пост-жандармську систему противаг і
тимчасово вигідних дисбалансів;
д) криза світогляду
(ліберальні і споживацькі цінності, простіше кажучи – вигода, важливіші за
Правду, Мораль, Порядність).
У цих умовах національні
українські ЗМІ у структурі глобальних інформаційних каналів виконують переважно
не системоформуючу і не системотворчу функцію, навіть в умовах однієї держави,
а здебільша соціоруйнівну роль озвучувача чужих ідей та думок.
1.Закон України „Про державну підтримку преси засобів
масової інформації та соціальний захист журналістів” №540/97-ВР від 23.09.1997
р. // Засоби масової інформації. Українське законодавство. – К., 1999. – С.179-193.